מייל ביה"ס [email protected] | רח' יציאת אירופה 17, כרמל מערבי, חיפה 35827 טל' 04-8336414 פקס 04-8314595

המודל הניסויי

 

המודל הניסויי
מאת ברוך יעקבי
כדאי לאמץ דרכיהם של בתיה"ס הניסויים כאלטרנטיווה למדיניות ההישגים
החוקר עמי וולנסקי מציג במאמרו "אז מה אם הילד לא קיבל 96 במבחן?" ("הארץ", 20.2), את נזקי מדיניות הסטנדרטים, שנועדה להוביל תלמידים במערכת החינוך להישגים גבוהים. ואכן, מדיניות זו, שבה הציון הוא הכל, הפכה את בית הספר ללא רלוונטי – מקום מנותק ומנוכר, נעדר חמלה ואמפתיה, המסרס כל תשוקה לאתגר אינטלקטואלי. מקום שבו גורל ילדינו נחרץ בידי טכנוקרטים המודדים אותם כמו בשוק: נכשל (עד 54), עובר (מ-55).

בתי ספר שבהם עדיין לא כבה הניצוץ, נאלצים לדבר בשני קולות: מצד אחד לרצות את אדריכלי מדיניות ההישגיות, ומצד שני לפעול כדי לפתח את מה שחשוב באמת – כלים לפיתוח חשיבה ביקורתית ורגישות למצוקתו של האחר. האם נוכל להוביל את תלמידינו להישגים מתוך הגדרה חדשנית של תפקיד בית הספר, משמעות הלמידה ורווחיו של התלמיד, המורה וההורה? האם יכולים להיווצר בארץ מודלים פדגוגיים ראויים מבלי להזדקק לחיקויים מיובאים מחו"ל? מוסדות החינוך הניסויים, שאותם מפתח גוף ניסויים ויזמות במשרד החינוך, הם דוגמה לכך שזה אפשרי.

בכנס "חדשנות יישומית בחינוך" שנערך באחרונה, בלטה עוצמתם של מוסדות החינוך הניסויים – שידעו להוביל להישגים בדרך תובענית וחסרת פשרות. אך רק מעטים זוכים לקחת חלק בכך. מובילי מוסדות החינוך הניסויים – גני ילדים, יסודיים ותיכוניים, ישיבות ומכללות – הציגו את חלומם המשותף: מקום המאפשר פעילות ניסויית אותנטית, חממה לפיתוח מודלים חדשניים הצומחים מהשטח ומספקים מענה מערכתי והוליסטי לסוגיה חינוכית.

מטרת מוסדות אלה היא יצירת ידע חדשני בחינוך וגיבושו למודלים יישומיים לשם הפצתם במערכת החינוך. הם אמנם פועלים במערכת החינוך הציבורית, אך מציבים אלטרנטיווה – ממילא יצליחו לעמוד בכל מבחן הישגים, כי יצרו סטנדרטים ראויים משלהם. כך, נוצר בית ספר שהוא מקום מפלט מכאבי היומיום, עוגן בטוח במציאות ישראלית קשה. עיר מקלט. זה הבסיס שממנו צומחים מורים המצמיחים תלמידים.

תקצר כמובן היריעה מלהזכיר רבים ממוסדות החינוך הניסויים בארץ, אבל הדוגמאות כולן מרגשות ומקצועיות: הגן הניסויי בשדרות, שהפך בית גידול לדרדקים חוקרי טבע; בית הספר החקלאי כדורי, המציג רב תרבותיות כאורח חיים ערכי-פדגוגי; הישיבה הניסויית בר אילן, המשלבת לימודי אמונה ואמנות כתפישת חיים; תלמידים בדווים מרהט, היוצרים דו-קיום עם תלמידי בית הספר היסודי נוה שלום בבאר שבע; ורבים אחרים.

בסופו של דבר, כל ניסוי מוצלח מביא לשינוי גדול: הישגי התלמידים עולים, בעיות האלימות פוחתות, והמורים מרגישים אחראים, משום שהם חוקרים את הוראתם ממקום מצמיח.

לא צריך לייבא עשייה חינוכית מסינגפור, קיימת עשייה יפה אצלנו, הצומחת מתוך מערכת החינוך שלנו. שווה להכיר את מוסדות החינוך הניסויים, ללמוד את שפתם, לחבק אותם חיבוק גדול ולאמץ את דרכיהם.

הכותב הוא מנהל בית הספר הקהילתי ניסויי עין הים בחיפה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות